طراحی و تعمیرات تخصصی برد های الکترونیکی
  • تلفن تماس 03152231208

  • آدرس ایمیل

نکات بسیار مهم در تعمیرات سخت افزاری ایسیو

نکات بسیار مهم در تعمیرات سخت افزاری ایسیو نکات بسیار مهم در تعمیرات سخت افزاری ایسیو

با سلام و عرض ادب خدمت شما همکاران و همراهان عزیز .

در این مقاله قصد داریم یکسری نکات کلی و کلیدی را خدمت شما سروران ارائه دهیم که در عین سادگی بسیار مهم و کار آمد هستند ؛

به گونه ای که بارها مشاهده شده همکاری در اثر عدم آگاهی از این نکات ضرر های زیادی متحمل شده است ، ضرر هایی همچون از بین رفتن ایسیو در حین تعمیر و پرداخت خسارت .

همانطور که میدانید یک ایسیو از لحاظ سخت افزاری در ابتدای امر شامل یک PCB (شاسی یا برد) میباشد که تمام قطعات روی این پی سی بی نصب شده اند .

و شامل آی سی های مختلف و بعد از آن مدارات بایاسینگ و فیلترینگ و …

*** نکته مهم در برد (PCB) ایسیو این است که این برد غیر از لاین هایی (مسیر های مسی) که شما در پشت و روی برد میبینید ، حاوی چند لایه دیگر بوده که مجددا آنها نیز شامل لاین هایی دیگر میباشند .

حال این نکته چه اهمیتی دارد ؟؟؟

برد هایی که در اثر جریان کشی زیاد و یا آب خوردگی دچار قطعی مسیر میشوند ، لازم است بدانید که یک سری ازمسیرها از لایه های زیرین که دسترسی به آنها وجود ندارد ، ممکن است قطع شده باشند .

*** نکته بعدی جنس این پی سی بی هاست ؛ در بعضی از این ایسیو ها مانند SL96 و یا برد های قدیمی و اوریجینال زیمنس جنس پی سی بی آنقدر محکم و مرغوب است که هرچقدر هم حرارت ببیند هیچ تغییری نمیکنند و مشکلی برایشان پیش نمی آید ، اما برد های ایسیو های جدید (چینی مانند کروز) و ایسیو های بوش (همه بوش ها حتی قدیمی ها) جنس PCB اونقدر ضعیف است که با کمی حرارت میسوزند و یا باد میکنند .

* پس در تعمیرات ایسیو های بوش مراقب باشید ؛ بار ها مشاهده شده است همکاران در اثر عدم اطلاع از این موضوع ، هنگام تعویض یک آی سی چندین لاین را از روی برد کنده و مشکلاتی برای خودشان ایجاد کرده اند و یا قسمت هایی از برد سوخته و سیاه شده .

برای پیش گیری از چنین اتفاقی کافی است فیلم آموزش نحوه برداشتن و نصب آی سی روی ایسیو را در سایت فروشگاه دانلود   کرده و مشاهده بفرمایید .

***نکته مهم در خصوص قطعات ؛ اینکه برای مثال در صورت خرابی قسمت سوزن ها صرفا آی سی مربوط به سوزن ها نیست که ممکن است خراب باشد بلکه مدارات بایاسینگ آن و یا تغذیه مربوط به آی سی نیز میتواند معیوب باشد ؛

*پس در هنگام عیب یابی فقط روی آی سی تمرکز نکنید و فورا اقدام به تعویض آن نفرمایید .

برای مثال در قسمت پاشش ایسیو هایی مانند SL96 در اثر سوختن فیوزهای مقاومتی پاشش قطع شده و با تعویض درایور مربوطه هم رفع عیب نخواهد شد .

دلیل اینکه در مثال ها از ایسیو های قدیمی استفاده میشود این است که این ایسیو ها هم ساده هستند و هم به وفور موجود هستند و ارزان !!!

بنابراین برای یادگیری شما عزیزات بهترین گزینه اند .

***نکته بسیار مهم در بحث استفاده از هیتر ؛ انتخاب  سری مناسب است که در فیلم آموزشی که بالا به آن اشاره شد و لینک آن موجو است ، مورد بررسی قرار گرفته شده .

اگر سری هیتر شما با حجم آی سی تناسب نداشته باشد موجب داغ شدن بیش از حد آن شده و به آی سی آسیب میرساند.

موفق و پیروز باشید .

مطالب مرتبط

نظرات کاربران