طراحی و تعمیرات تخصصی برد های الکترونیکی
  • تلفن تماس 03152231208

  • آدرس ایمیل

کیسه هوا AIRBAG

کیسه هوا AIRBAG

کیسه هوا AIRBAG

کیسه هوا یا همان Airbag یک کیسه دارای سوراخ های بزرگ در قسمت های مختلف است که از ناحیه درب به یک چاشنی انفجاری نصب شده است .

اما این کیسه چه کاری انجام میدهد؟

در زمان تصادف با انفجار چاشنی و پخش شدن گاز ناشی از انفجار ، کیسه باد شده و جلوی وارد شدن ضربه به بدن خصوصا سر ، سرنشینان را میگیرد .

سوراخ هایی که در این کیسه تعبیه شده است برای جلوگیری از ترکیدن کیسه هنگام باد شدن و همچنین تخلیه آرام کیسه در جهت جلوگیری از خفه شدن سر نشین می باشند .

اما این عملیات به چه صورتی انجام میشود ؟

یک یونیت همانند ایسیو موتور (برای درک بهتر پیشنهاد میکنیم ابتدا مطلب مربوط به ایسیو را مطالعه بفرمایید)

وظیفه کنترل این کیسه و تحلیل تصادف را بر عهده دارد .

این یونیت اصولا در زیر کنسول خودرو قرار دارد و با وارد شدن ضربه تصادف ، این ضربه را تحلیل میکند و در شرایط لازم دستور انفجار چاشنی را صادر میکند .

به طور خلاصه باید گفت که شرایط مذکور ؛ سرعت خودرو ، شدت ضربه و ناحیه وارد شدن ضربه می باشند .

در بعضی از خودرو ها همچون پژو 206 علاوه بر کیسه های هوا کمربند های انفجاری نیز وجود دارد که متاسفانه در اکثر تصادفات موجب خسارات جانی شده اند .

در کمربند اینگونه خودرو ها یک چاشنی کوچک  وجود دارد که همزمان با انفجار کیسه هوا ، منفجر شده و تعدادی ساچمه گرد فلزی را به داخل رول کمربند هدایت میکند و باعث قفل شدن کمربند ها میشود .

***توصیه بسیار مهم :

در زمان بروز تصادف به یاد داشته باشید اگر کمربند شما گیر کرده و باز نمیشود فورا دسته صندلی را بکشید و صندلی را کمی به عقب برده تا بتوانید کمربند را آزاد کنید .

یک مسله مهم که به عنوان مالک خودرو شما عزیزان باید بدانید روند عملکرد این مجموعه و استاندارد های مربوطه است .

زمانی که این سیستم ساخته شد ، به گونه ای طراحی گردید که در صورت بروز تصادف ، اطلاعات مربوط به آن در یونیت ذخیره شود و دیگر قابل پاک شدن نباشد .

چرا که در کشور هایی همانند آمریکا که یکی از پیشرو های صنعت خودرو سازی است ، بعد ازتصادف یونیت کیسه هوا توسط بیمه ضبط و بایگانی میشد و در پرونده تصادف خودرو با شماره شاسی خودرو ثبت میگردید .

اما در کشور ما چنین روندی نیست ؛ پس از طرفی هزینه مالک کمتر خواهد بود اما !!!!!

اما باید بدانید که اطلاعات مربوط به تصادف دیگر قابل حذف نخواهد بود و یونیت قابل استفاده نیست .

اما راه چاره چیست ؟

بعد از تعویض کیسه های هوا برای استفاده مجدد از یونیت مربوطه باید آن را به وسیله پروگرامر های مخصوص پروگرام نمایید تا همچون یک یونیت نو با حافظه ای عاری از اطلاعات تصادف قابل استفاده مجدد شود .

پروگرام یونیت کیسه هوا و تعمیر کمربند های چاشنی دار در الکترونیک خودرو مهندس رمضانیان و ارائه دامپ های اوریجینال در فروشگاه .