کد شمع خودرو
کد های روی شمع خودرو و انتخاب شمع خوب
با سلام و درود خدمت همکاران و همراهان عزیز
در این مقاله قصد داریم سوالات بی جواب و نظریات مختلف در رابطه با شمع های مختلف و کد های مربوطه را بررسی کنیم ،
تا در انتها خواننده بتواند کد هارا به خوبی شناخته و مناسب ترین شمع را برای یک خودرو انتخاب کند .
در ابتدا اجازه بدید این شایعات شمع دوگانه و تک سوز و … را شفاف و حل کنیم ؛
انواع شمع از نظر تعداد الکترود منفی (پایه) :
نمیدونم چرا بعضی از همکاران (عده ی بسیار کمی البته) به شمعی که دوتا الکترود منفی داره (دوپایه) میگن دوگانه !!!
و به تک الکترود میگن تک سوز!!!
با این تفاصیر شمع 4 الکترود برای خودرو 4 سوخته هست !!؟؟!!
خیر ، این یک باور غلط است .
تعداد الکترود شمع هیچ ارتباطی با تعداد سوخت خودرو ندارد .
در شمع های دارای بیشتر از یک الکترود (پایه) همیشه جرقه بین نزدیک ترین الکترود صورت میگیرد و به هیچ عنوان بین تمام پایه ها جرقه زده نمیشود .
این روند ادامه دارد تا زمانی که به مرور زمان و در اثر گرمای جرقه سر الکترود خورده شده و کوتاه شود ، با کوتاه شدن سر الکترود منفی در واقع فاصله آن با الکترود مرکزی زیاد شده و از این پس جرقه بین الکترودی که کمترین فاصله را دارد اتفاق می افتد .
پس در نتیجه زیاد بودن تعداد الکترود های منفی باعث افزایش طول عمر شمع میشود ، چرا که با فرسوده شدن یک الکترود ، به صورت اتوماتیک از مدار خارج شده و جرقه زنی روی الکترود بعدی اتفاق می افتد .
پس شمع ها در این دسته بندی به 3 نوع 1 الکترودی (تک پایه) و 2 پایه و 4 پایه تقسیم میشوند .
انواع شمع از نظر جنس :
شاید زیاد کلمه ایریدیوم به گوشتان خورده باشد ؛ خصوصا در مباحث چیپ تیونینگ این واژه زیاد به گوش میخورد .
ایریدیوم یک متریال فلزی است همانند پلاتین ، همانگونه که میدانید پلاتین یک متریال بسیار مقاوم جهت استفاده در کنتاکتور ها و مدارات سوییچینگ و در کل جاهایی که آرگ الکتریکی وجود دارد ، میباشد .
پس دقت کنید ایریدیوم یک برند (مارک) نیست !!!
شرکت هایی مثل Champion که یک تولید کننده قدر در زمینه شمع خودرو هست نیز شمع های ایریدیومی تولید میکند .
از انواع دیگر شمع ها در زمینه جنس الکترود میتوان به نوع نیکلی و پلاتینیومی نیز اشاره کرد .
پس شمع ها در این دسته بندی به 3 نوع مختلف با الکترود از جنس نیکل و پلاتینیومی و ایریدیومی تقسیم میشوند .
و اما الکترود مرکزی :
الکترود مرکزی در دو نوع معمولی و سوزنی ساخته میشود که طبق تصاویر منتشر شده از شرکت هایی همانند زیمنس ، از جرقه زنی شمع های مختلف با یک منبع با توان ثابت ، قوی ترین جرقه و بیشترین انرژی را شمع های با الکترود مرکزی سوزنی تولید میکنند .
پس در نتیجه بهترین شمع برای دست یافتن به باکیفیت ترین جرقه زنی ، شمعی است که از جنس ایریدیوم و با الکترود مرکزی سوزنی باشد .
خب حالا بریم سراغ کد های شمع ها :
روی بدنه هر شمعی یک سری کد حک شده که بسته به شرکت سازنده اون معنای مختلفی دارند .
بیشتر این اعداد نشان دهنده ابعاد و سایز و… هستند ، اما مهمترین آنها رنج حرارتی این شمع ها است که در آخرین جدول همین صفحه نمایش داده شده است .
در انتخاب شمع با رنج حرارت مختلف خیلی دقت کنید ؛
چرا که جرقه زنی در شمع وابستگی بسیار زیادی به رنج دمای آن دارد ، به طوری که دمای زیاد باعث ایجاد جرقه زودرس و دمای پایین باعث ایجاد جرقه با تعویق و ایجاد رسوب روی الکترود میشود .
این رنج حرارتی به پارامتر هایی مثل جنس الکترود مرکزی و جنس عایق شمع و طول دماغه شمع وابستگی زیادی دارد به صورتی که شمع های بلند تر دارای اتلاف حرارتی کمی بوده و گرم میمانند .
اکنون علت بلند بودن شمع های خودرو هایی مانند موتور TU5 را بهتر درک میکنید .
پس برای مثال شمع بوش با عدد 7 مناسب تر برای خودرو های با دمای کاری بالا همانند زانتیا میباشند .
نکته :
عدد حرارتی بزرگ در شمع بوش ، نشان دهنده دمای بالاتر است اما در شمع NGK عدد بزرگتر ، نشان دهنده دمای پایین تر است .
جدول مربوط به شرکت چمپیون (Champion) :
جدول مربوط به شرکت دنزو (Deso) :
جدول مربوط به شرکت NGK :
اعداد نشان دهنده تحمل حرارتی شمع های مختلف :
کد شمع خودرو
نظرات کاربران