طراحی و تعمیرات تخصصی برد های الکترونیکی
  • تلفن تماس 03152231208

  • آدرس ایمیل

کد شمع خودرو

کد شمع خودرو

کد شمع خودرو

کد های روی شمع خودرو و انتخاب شمع خوب

با سلام و درود خدمت همکاران و همراهان عزیز

در این مقاله قصد داریم سوالات بی جواب و نظریات مختلف در رابطه با شمع های مختلف و کد های مربوطه را بررسی کنیم ،

تا در انتها خواننده بتواند کد هارا به خوبی شناخته و مناسب ترین شمع را برای یک خودرو انتخاب کند .

در ابتدا اجازه بدید این شایعات شمع دوگانه و تک سوز و … را شفاف و حل کنیم ؛

انواع شمع از نظر تعداد الکترود منفی (پایه) :

نمیدونم چرا بعضی از همکاران (عده ی بسیار کمی البته) به شمعی که دوتا الکترود منفی داره (دوپایه) میگن دوگانه !!!
و به تک الکترود میگن تک سوز!!!

با این تفاصیر شمع ۴ الکترود برای خودرو ۴ سوخته هست !!؟؟!!

کد های روی شمع خودرو

خیر ، این یک باور غلط است .

تعداد الکترود شمع هیچ ارتباطی با تعداد سوخت خودرو ندارد .

در شمع های دارای بیشتر از یک الکترود (پایه) همیشه جرقه بین نزدیک ترین الکترود صورت میگیرد و به هیچ عنوان بین تمام پایه ها جرقه زده نمیشود .

این روند ادامه دارد تا زمانی که به مرور زمان و در اثر گرمای جرقه سر الکترود خورده شده و کوتاه شود ، با کوتاه شدن سر الکترود منفی در واقع فاصله آن با الکترود مرکزی زیاد شده و از این پس جرقه بین الکترودی که کمترین فاصله را دارد اتفاق می افتد .

پس در نتیجه زیاد بودن تعداد الکترود های منفی باعث افزایش طول عمر شمع میشود ، چرا که با فرسوده شدن یک الکترود ، به صورت اتوماتیک از مدار خارج شده و جرقه زنی روی الکترود بعدی اتفاق می افتد .

پس شمع ها در این دسته بندی به ۳ نوع ۱ الکترودی (تک پایه) و ۲ پایه و ۴ پایه تقسیم میشوند .

انواع شمع از نظر جنس :

شاید زیاد کلمه ایریدیوم به گوشتان خورده باشد ؛ خصوصا در مباحث چیپ تیونینگ این واژه زیاد به گوش میخورد .

ایریدیوم یک متریال فلزی است همانند پلاتین ، همانگونه که میدانید پلاتین یک متریال بسیار مقاوم جهت استفاده در کنتاکتور ها و مدارات سوییچینگ و در کل جاهایی که آرگ الکتریکی وجود دارد ، میباشد .

پس دقت کنید ایریدیوم یک برند (مارک) نیست !!!

شرکت هایی مثل Champion که یک تولید کننده قدر در زمینه شمع خودرو هست نیز شمع های ایریدیومی تولید میکند .

از انواع دیگر شمع ها در زمینه جنس الکترود میتوان به نوع نیکلی و پلاتینیومی نیز اشاره کرد .

پس شمع ها در این دسته بندی به ۳ نوع مختلف با الکترود از جنس نیکل و پلاتینیومی و ایریدیومی  تقسیم میشوند .

و اما الکترود مرکزی :

کد های روی شمع خودرو و انتخاب شمع خوب

الکترود مرکزی در دو نوع معمولی و سوزنی ساخته میشود که طبق تصاویر منتشر شده از شرکت هایی همانند زیمنس ، از جرقه زنی شمع های مختلف با یک منبع با توان ثابت ، قوی ترین جرقه و بیشترین انرژی را شمع های با الکترود مرکزی سوزنی تولید میکنند .

پس در نتیجه بهترین شمع برای دست یافتن به باکیفیت ترین جرقه زنی ، شمعی است که از جنس ایریدیوم و با الکترود مرکزی سوزنی باشد .

خب حالا بریم سراغ کد های شمع ها :

روی بدنه هر شمعی یک سری کد حک شده که بسته به شرکت سازنده اون معنای مختلفی دارند .

بیشتر این اعداد نشان دهنده ابعاد و سایز و… هستند ، اما مهمترین آنها رنج حرارتی این شمع ها است که در آخرین جدول همین صفحه نمایش داده شده است .

در انتخاب شمع با رنج حرارت مختلف خیلی دقت کنید ؛

چرا که جرقه زنی در شمع وابستگی بسیار زیادی به رنج دمای آن دارد ، به طوری که دمای زیاد باعث ایجاد جرقه زودرس و دمای پایین باعث ایجاد جرقه با تعویق و ایجاد رسوب روی الکترود میشود .

این رنج حرارتی به پارامتر هایی مثل جنس الکترود مرکزی و جنس عایق شمع و طول دماغه شمع وابستگی زیادی دارد به صورتی که شمع های بلند تر دارای اتلاف حرارتی کمی بوده و گرم میمانند .

اکنون علت بلند بودن شمع های خودرو هایی مانند موتور TU5 را بهتر درک میکنید .

پس برای مثال شمع بوش با عدد ۷ مناسب تر برای خودرو های با دمای کاری بالا همانند زانتیا میباشند .

نکته :

عدد حرارتی بزرگ در شمع بوش ، نشان دهنده دمای بالاتر است اما در شمع NGK عدد بزرگتر ، نشان دهنده دمای پایین تر است .

 

 

جدول مربوط به شرکت چمپیون (Champion) :

 

کد های روی شمع خودرو و انتخاب شمع خوب

جدول مربوط به شرکت دنزو (Deso)  :

 

کد های روی شمع خودرو و انتخاب شمع خوب

 

جدول مربوط به شرکت NGK :

 

کد های روی شمع خودرو و انتخاب شمع خوب

 

اعداد نشان دهنده تحمل حرارتی شمع های مختلف :

 

کد های روی شمع خودرو و انتخاب شمع خوب

کد شمع خودرو

مطالب مرتبط

نظرات کاربران