طراحی و تعمیرات تخصصی برد های الکترونیکی
  • تلفن تماس 03152231208

  • آدرس ایمیل

آمپر بنزین پراید و انواع آن و مشکلات شایع

آمپر بنزین پراید و انواع آن و مشکلات شایع

با سلام و درود خدمت شما همکاران و همراهان گرامی .

در این مقاله قصد داریم باتوجه به مشکلات مشاهده شده در خصوص عقربه نشانگر سطح سوخت (آمپر بنزین) پراید ، چند نکته مهم را تقدیم حضورتان کنیم تا از این پس راحت تر و سریعتر مراحل عیب یابی و تعمیرات را به انجام برسانید .

ابتدا روند کلی کار نمایشگر و انواع آن را توضیح میدهیم سپس مشکلات و معایب ؛

روند کار و انواع آن :

در خودرو های قدیمی یک ولتاژ ۱۲ ولت روی باک رفته و پس از عبور از گیج بنزین به صفحه آمپر میرود و عقربه میزان بنزین را نشان میدهد ،

که گیج داخل باک دارای دو نوع مختلف با مقاومت مختلف میباشند(۱۰۰ اهم و ۳۰۰ اهم) . اگر گیج مناسب همان صفحه نصب نشود اصولا اتفاقی که می افتد این است که عقربه بنزین از خط اول به بالا  را درست نمایش میدهد اما اگر بنزین از خط اول کمتر شود دیگر عقربه پایین تر نخواهد آمد .

در مدل های بالا تر این روند تغییر کرد ، بگونه ای که بجای ۱۲ ولت با ۵ ولت کار کرده و بجای رفتن داخل صفحه کیلومتر ، به ایسیو رفته و در انجا تبدیل به دیجیتال شده و به وسیله یک رشته سیم مقدار آن به صفحه گذارش میگردد .

در تمامی خودرو های با ایسیو  بایفیول (دوگانه) همگی گیج داخل باک به ایسیو متصل است و به هیچ عنوان مستقیم به صفحه وصل نمیشوند .

این مدل خودش دو نوع زیر را شامل میشه :

۱اونایی که یه سیم از گیج به بدنه متصل شده و سیم دیگه به ایسیو و همین سیم به وصیله یه مقاومت ۲۲۰ اهم ۱/۲ وات به ولتاژ ۱۲ ولت متصل شده

۲اونایی که دقیقا مثل مورد اول هستند اما مقاومت را ندارند.

مشکلات و معایب :

با توجه به توضیحات بالا مشکلات عمده این خودرو در بحث گیج بنزین به راحتی قابل تشخیص است ؛

پس اگر خودرویی داشتید که عقربه آن از خط اول پایین تر نمی آید بدانید که مقاومت گیج داخل باک با صفحه تفاوت دارد مثلا صفحه  ۳۰۰ اهم و گیج ۱۰۰ اهم و یا برعکس . و فقط باید گیج یا صفحه را تعویض کنید که تعویض گیج به صرفه تر خواهد بود .

اگر در خودرو های (اکثرا یورو) و یا همه خودرو های بایفیول مشکل نمایش سوخت داشتین بعد از مطمعن شدن از وجود منفی (بدنه) روی یکی از دو سیم گیج روی باک و قطع نبودن سیم دیگر تا ایسیو ، ابتدا وضعیت سیستم ضد سرقت(ایمو) را بررسی کنید ؛ چرا که خودرو هایی که بی کد میشوند به دلیل نبودن دامپ مناسب  قسمت سنجش سوخت این دامپ ها ناقص بوده و اصولا سوخت را اشتباه اندازه گیری کرده و اشتباه نمایش میدهند ، پس برای رفع آن نیاز به دامپ سالم میباشد و یا اینکه با دامپ اوریجینال پروگرام شود که مستلزم داشتن اکسس کد و تگ سوییچ برای تعریف سوییچ میباشد .

ضمنا بحث مقاومت گیج در خودرو های جدید هم صدق میکند ، یعنی آنها هم باید تطبیق امپدانس داشته باشند (برابری مقاومت گیج و صفحه) .

اطلاعیه سایپا مربوط به شناسایی این صفحه ها نیز در سایت فروشگاه موجود است که میتوانید رایگان دانلود کنید .

موفق و پیروز باشید .

مطالب مرتبط

نظرات کاربران